Στέλιος Ορφανάκης

Πόσο Αυτόνομα Σχολεία Μπορούμε Να Αντέξουμε;

*του Στέλιου Όρφανάκη

Στην ομιλία του στη Δ.Ε.Θ o πρόεδρος της Ν.Δ αναφέρθηκε σε ένα αυτόνομο και ανοικτό σχολείο τόσο στη δημιουργικότητα των καθηγητών όσο και στις ανάγκες της κοινωνίας. Αμέσως μετά όμως οι δηλώσεις του κ. Μητσοτάκη περί «σχολικής αυτονομίας» που θα φθάνει μέχρι το σημείο, όπου η σχολική μονάδα, προφανώς και μέσω του Διευθυντή της, θα αποφασίζει ποιους εκπαιδευτικούς θα προσλαμβάνει, προκάλεσαν ένα «πάγωμα» στην εκπαιδευτική κοινότητα. Μάλιστα η ίδια δήλωση είχε γίνει και στην περσινή Δ.Ε.Θ.

Η ιδέα ότι ένας Δήμαρχος ή ο διευθυντής του σχολείου ή η σχολική επιτροπή θα διορίσει τον εκπαιδευτικό, τρομάζει διότι έρχεται να αντικαταστήσει κάτι που στο μυαλό του κόσμου δουλεύει σχετικά αξιοκρατικά. Είναι προφανές ότι όταν υπάρχει διαδικασία επιλογής προσωπικού μέσω της προϋπηρεσίας, αλλά και μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας με την εγγύηση του Α.Σ.Ε.Π., η έκφραση της πρόθεσης για επιλογή του διδακτικού προσωπικού από το σχολείο, χωρίς να προσδιορίζεται το πως, αφήνει στο μυαλό του καθενός να σκεφτεί – και δικαίως- ότι αυτή η επιλογή του προσωπικού μπορεί να γίνεται κατά το δοκούν μέσω αδιαφανών διαδικασιών από τους διευθυντές ή/και τις σχολικές επιτροπές ή/και τους δήμους και μάλιστα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα.

Ο κάθε Έλληνας γνωρίζει ότι όσο πιο χαμηλά και σε μικρές δομές παίρνονται οι αποφάσεις, τόσο πιο επιρρεπείς είναι αυτές σε συντεχνιακές εκτροπές. Δεν γίνεται από τη μια μεριά να επικροτούμε το συμμάζεμα του κράτους μέσω δημιουργίας κεντρικών δομών διαχείρισης και ταυτόχρονα να χειροκροτούμε την δημιουργία αποκεντρωμένων – μικρών επιτελικών δομών που θα χρηματοδοτούνται από το κράτος.

Επιπλέον ο κάθε Έλληνας γνωρίζει ότι το Δημόσιο νοσεί και ο κάθε νοήμων αναγνωρίζει ότι δεν μπορεί το Δημόσιο να αξιολογήσει το Δημόσιο. Όταν η χώρα εδώ και σχεδόν διακόσια χρόνια έχει πάρει διαζύγιο από την αξιοκρατία και τις διαδικασίες αξιολόγησης με υπαιτιότητα των κυβερνήσεων, όταν το Ελληνικό σχολείο έχει σταματήσει να εξελίσσεται εδώ και 40 χρόνια με επιλογή και ευθύνη των πολιτικών, και την δική μας ανοχή ως εκπαιδευτικοί, δεν είναι εύκολο καμία κυβέρνηση να υιοθετήσει με επιτυχία μέσα σε μια τριετία το Φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα. Διότι ένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι μόνο δομές, δεν είναι μόνο υποδομές είναι και η νοοτροπία των εκπαιδευτικών των γονιών των μαθητών και των πολιτικών. Αυτά δεν αλλάζουν στη διάρκεια μιας κυβερνητικής θητείας.

Στα ελληνικά σχολεία υπάρχουν πάρα πολλοί αξιόλογοι και κατά βάση με αντικειμενικά και διαφανή κριτήρια διορισμένοι εκπαιδευτικοί που προσπαθούν να μεταδώσουν τη γνώση τους, παρά την αρνητικότητα που εισπράττουν συχνά από τους γονείς και την κοινωνία, παρά την ανεπάρκεια των υποδομών και των σχολικών βιβλίων και φυσικά παρά τα πολύ χαμηλά επίπεδα των αμοιβών τους, σε σχέση με πολλές άλλες δομές του κλειστού και ευρύτερου δημόσιου τομέα. Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που είτε δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους είτε και δεν θέλουν να την κάνουν. Ναι υπάρχουν κι αυτοί.  Όμως αυτό είναι ευθύνη της εκάστοτε διοίκησης να τους βρει και γιατί όχι αν αποδεδειγμένα δεν τιμούν τα λεφτά που παίρνουν να φθάσει και στην απομάκρυνσή τους από την εκπαίδευση και το δημόσιο γενικότερα.

Οι προσλήψεις διδακτικού προσωπικού, ειδικά στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που πλέον γίνονται μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ και λαμβάνοντας υπόψη την προϋπηρεσία, είναι ίσως οι πιο αξιοκρατικές από όλες τις άλλες προσλήψεις του δημοσίου και γίνονται με συνθήκες απόλυτης διαφάνειας. Οι δε τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών γίνονται και πρέπει να συνεχίσουν να γίνονται με βάση τα μόρια τους, πάλι με συνθήκες διαφάνειας. Κάθε άλλη απόπειρα επιλογής π.χ. από διευθυντές θα είναι καταστροφική, καθώς με την υπάρχουσα αντίληψη περί ημετέρων είναι αμφίβολο με ποιες εγγυήσεις αξιοκρατίας θα γίνουν.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΟΡΦΑΝΑΚΗΣ

* Ο κ. Στέλιος Ορφανάκης έχει εργαστεί μεταξύ άλλων θέσεων ως Επενδυτικός Σύμβουλος στην Ιδιωτική Τραπεζική (Alpha Private Bank – Όμιλος ALPHABANK) ενώ τώρα εργάζεται ως Καθηγητής (M.Sc) Φυσικών και Θετικών Επιστημών στη Δημόσια Εκπαίδευση. Ο κ. Στέλιος Ορφανάκης είναι πτυχιούχος φυσικός με μεταπτυχιακές σπουδές, έχει εξειδικευθεί στην Τραπεζική Διοίκηση και σε Παράγωγα Προϊόντα ενώ το 2017 έγινε μέλος του Μητρώου Πολιτικών Στελεχών της Ν.Δ.

 

 

Σχολιάστε

Κάντε κλικ εδώ για να αφήσετε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.