Επικαιρότητα

Ο Θαυμασμός Ως Κίνητρο Αγάπης

*του Μόσχου Λαγκουβάρδου

Αν με ρωτούσαν ξαφνικά, σε τί διαφέρει ο άνθρωπος από τη μηχανή θα απαντούσα αμέσως, στο θαυμασμό. Ο άνθρωπος είναι ον που νιώθει θαυμασμό. Η μηχανή και όποιος μιμείται τη μηχανή, δεν νιώθει θαυμασμό.

Ο θαυμασμός είναι κίνητρο της αγάπης. Θαυμάζουμε κάτι και το αγαπάμε. Όταν θαυμάζουμε τοποθετούμε το αντικείμενο του θαυμασμού μας πάνω από μας. Αυτό σημαίνει πως όταν αγαπάμε γινόμαστε ταπεινοί. Συμπέρασμα, η χαρά της Τέχνης και γενικά της ομορφιάς, μας υψώνει μέ την ταπείνωση. Ο ταπεινών εαυτόν, υψωθήσεται, λέει η Γραφή.

Τώρα καταλαβαίνω γιατί όταν αγαπάμε δεν φοβούμαστε. Η αγάπη διώχνει το φόβο. Δεν φοβούμαστε, γιατί είμαστε ταπεινοί. Πώς να φοβηθεί ότι θα πέσει, αυτός που κάθεται καταγής; Γι΄ αυτό κι εγώ στις συναυλίες και στα θέατρα, όταν πήγαινε έπιανα την τελευταία θέση, για να μην φοβάμαι. Νόμιζα ότι φοβάμαι την κλεισούρα (κλειστοφοβία), αλλά δε φοβάμαι τα κλειστά μέρη, αλλά τις κλειστές καρδιές, δηλαδή την υπερηφάνεια.Ο υπερήφανος δεν νιώθει θαυμασμό, γιατί θέλει να φαίνεται ότι είναι πάνω από όλους. . Κι η ίδια η λέξη «υπερηφάνεια», αυτό σημαίνει, το να βάζουμε τον εαυτό μας πάνω από όλους και από όλα.

Ο θαυμασμός του ωραίου μας μας προκαλεί «ψυχική ανάταση», όπως κοινώς λέγεται η «αισθητική απόλαυση». Ο υπερήφανος καταδικάζει τον εαυτό του να ζει με τους φόβους του , γιατί δεν νιώθει θαυμασμό και δεν μπορεί να αγαπήσει. Η αγάπη διώχνει το φόβο. Ο Αδάμ και η Εύα αντί να εκμυστηρευτούν στο Θεό το πάθημά τους και να ζητήσουν να τους συγχωρήσει, κρύφτηκαν από το φόβο τους και έμειναν αμετανόητοι.

Κι εμείς για να θεραπευτούμε από ό,τι μας βασανίζει μέσα μας, να εξομολογηθούμε την αδυναμία μας να θαυμάζουμε και να αγαπάμε. Με το θαυμασμό ως κίνητρο της αγάπης και με την αγάπη, ο δαίμων του φόβου θα γίνει ένας μυρμηγκολέων. Λιοντάρι, όταν δεν τον γνωρίζουμε και μυρμήγκι, όταν έχουμε επίγνωση ποιός είναι.

Τους Λαιστρυγόνες και του Κύκλωπες, τον θυμωμένο Ποσειδώνα, δεν θα τους συναντήσουμε, αν δεν τους κουβαλάμε μέσα μας, αν τους φέρουμε στο φως του συνειδητού, για να υποστούν τον έλεγχό του, υπό του πνεύμα του Ιησού Χριστού.

Η Εγρήγορση ήταν η Παράδοση αυτού του λαού, που χάνει την κρατική του υπόσταση και που κινδυνεύει να χάσει και τον τόπο του. Ο λαός αυτός δεν ζούσε για να ξεχνάει αλλά για να θυμάται. Δείτε τώρα στην καθημερινή ζωή, αν υπάρχουν έστω και ίχνη αυτής της Παράδοσης. Τα ζώα ευτυχώς θα διατηρήσουν την Εγρήγορση, όταν οι άνθρωποι την χάσουν εντελώς. Δείτε στα βιβλιοπωλεία, αν υπάρχει έστω και ένα βιβλίο για την Εγρήγορση. Εμείς , είπε ο Θεοδωράκης κάποτε , καλά το είπε, δεν γράφουμε μουσική, για να ξεχάσουμε, αλλά για να θυμηθούμε.

Γράφοντας μουσική για να θυμηθούμε μελοποίησε το ΆξιονΕστί, του Ελύτη. «Αμαρτία μου , νά ‘χα και γώ μιαν αγάπη/Μακρινή μητέρα, ρόδο μου, ρόδο αμάραντο.» » Του ούνου μάρτζινε», έιπε κάποτε μια ηλικιωμένη βλάχα στην Σμίξη. Αυτό είναι το πολυτιμότερο, να μένεις σε μια γωνιά και να θυμάσαι το Θεό. ‘Ετσι εξέφρασε μέσα από την καρδιά της την Νηπτικη Παράδοση της Ορθοδοξίας.

Η βασιλεία των ουρανών εντός υμών εστί», είπε ο Κύριος. Πώς να μην το πει η ηλικιωμένη βλάχα, όταν έβλεπε την διαρκή Εγρήγορση ακόμα και στα ζώα; Η πεμπτουσία της Ορθοδοξίας είναι η Εγρήγορση ή αλλιώς Νήψη. Στην Εγρήγορση αναφέρεται ο στίχος του Εθνικού μας Ποιητή «Πάντα ανοιχτά, πάντα άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μου».

Το αντίθετο της Εγρήγορσης ή της Νήψης είναι η απώθηση. ΟΙ Πατέρες της Εκκλησίας περιγράφουν την απώθηση με διαφόρους τρόπους. Στην Απώθηση αναφέρονται τα λόγια «Νους σκεδανύμενος επί τα έξω θηριώδης ή δαιμονιώδης εστί.».

Όταν η αναζήτηση της διασκέδασης γίνεται επιστήμη,, γράφει στο βιβλίο του «Το θάρρος της υπάρξεως» ο Πωλ Ντίλιχ, ο άνθρωπος φοβάται να υπάρξει. Οι Ερυθρόδερμοι ονομάζουν την κάθε εποχή από το στοιχείο που μπορεί να την καταστρέψει. Οι Ερυθρόδερμοι θεωρούν το φόβο να υπάρχεις, ως στοιχείο που μπορεί να καταστρέψει τον πολιτισμό μιας εποχής και ονομάζουν την εποχή, που μπορεί να την καταστρέψει ο φόβος της ύπαρξης , «ίχνη του ανέμου». Μια ιδέα της απώθησης επίσης αποδίδει με σκωπτική διάθεση η λαϊκή ρήση «φύγε κακό απ΄ τα μάτια μου».

Σχολιάστε

Κάντε κλικ εδώ για να αφήσετε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.