Εκπαίδευση Επικαιρότητα

Πανελλήνιες 2019: Αλλάζει ο τρόπος εισαγωγής σε Τμήματα

Πανελλήνιες 2019: Μετά από δεκαετίες ικανοποιείται ένα πάγιο και δίκαιο αίτημα Τμημάτων Μουσικών Σπουδών και Μουσικής Επιστήμης & Τέχνης για ειδικές εξετάσεις εισαγωγής των υποψηφίων, όπου θα λαμβάνεται υπόψιν το επίπεδο γνώσης του μουσικού οργάνου.

Η σχετική Υπουργική Απόφαση, που έχει αποσταλεί για την έκδοση ΦΕΚ, καθορίζει τις ειδικότερες προϋποθέσεις και όρους εισαγωγής φοιτητών στα: – Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, – Τµήµα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας – Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και – Τµήµα Εθνομουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου.

Η απόφαση καθορίζει τα εξεταστέα καλλιτεχνικά αντικείμενα, τους συντελεστές βαρύτητας και τα κριτήρια βάσει των οποίων εξάγεται η τελική βαθμολογία του υποψηφίου, καθώς επίσης και τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα μόρια και τις προϋποθέσεις εισαγωγής, τον τρόπο εξέτασης των μουσικών μαθημάτων και τις διαδικασίες συμμετοχής.

Σε στάδιο «ράβε-ξήλωνε» το μηχανογραφικό

 Καθορίζονται οι ειδικότερες προϋποθέσεις και όροι εισαγωγής φοιτητών στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστηµίου, στο Τµήµα Μουσικής Επιστήµης και Τέχνης του Πανεπιστηµίου Μακεδονίας, στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστηµίου Ιωαννίνων και στο Τµήµα Εθνοµουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστηµίου, τα εξεταστέα καλλιτεχνικά αντικείμενα και οι συντελεστές βαρύτητας βάσει των οποίων εξάγεται η τελική βαθμολογία του υποψηφίου, τα εξεταζόμενα μαθήματα, τα μόρια και οι προϋποθέσεις εισαγωγής, ο τρόπος εξέτασης των μουσικών μαθημάτων και οι διαδικασίες συμμετοχής.

Άρθρο 1  Τρόπος εισαγωγής και δικαίωμα συμμετοχής.

1. Η εισαγωγή στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστηµίου, στο Τµήµα Μουσικής Επιστήµης και Τέχνης του Πανεπιστηµίου Μακεδονίας, στο Τµήµα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστηµίου Ιωαννίνων και στο Τµήµα Εθνοµουσικολογίας του Ιονίου Πανεπιστηµίου από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 και εφεξής γίνεται μόνο µέσω εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου που διοργανώνονται σύµφωνα µε τις διατάξεις του άρθρου 19 του ν. 4559/2018 (Α΄ 142), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 45 του ν. 4589/2019 (Α΄ 13).

  2. Δικαίωμα συμμετοχής στις κοινές εισιτήριες εξετάσεις για την εισαγωγή σπουδαστών στα ανωτέρω Τμήματα έχουν οι κάτοχοι απολυτηρίου τίτλου Λυκείου ή ισότιμου τίτλου Σχολείου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του εσωτερικού ή εξωτερικού και οι οποίοι έχουν συμμετάσχει στις πανελλαδικές εξετάσεις του τρέχοντος έτους των Γενικών ή των Επαγγελματικών Λυκείων για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα των Γενικών Λυκείων ή Νέα Ελληνικά των Επαγγελματικών Λυκείων αντίστοιχα.

Άρθρο 2  Εξεταζόμενα μαθήματα, συντελεστές βαρύτητας, μόρια και προϋποθέσεις εισαγωγής. 

1. Α. Οι υποψήφιοι, µαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται μέσω εισαγωγικών εξετάσεων πανελλαδικού επιπέδου στα εξής µουσικά µαθήµατα: α) Μουσική Εκτέλεση και Ερµηνεία, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο οργανοχρησίας των υποψηφίων. Ως µουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη. β) Μουσική Αντίληψη και Γνώση, με το οποίο αξιολογείται το επίπεδο θεωρητικών και ακουστικών µουσικών γνώσεων.

B. Επιπλέον οι υποψήφιοι, µαθητές και απόφοιτοι, εξετάζονται μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών ή των Επαγγελματικών Λυκείων αντίστοιχα στο μάθημα α) Νεοελληνική Γλώσσα των Γενικών Λυκείων ή β) Νέα Ελληνικά των Επαγγελματικών Λυκείων.

2. Για την εξαγωγή της συνολικής βαθµολογίας των υποψηφίων συνυπολογίζονται ο βαθµός Απολυτηρίου Λυκείου κάθε υποψηφίου, ο βαθµός που έλαβε στις πανελλαδικές εξετάσεις στο µάθηµα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων και ο βαθµός στα µαθήµατα «Μουσική Εκτέλεση και Ερµηνεία» και «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» µε τους εξής συντελεστές: α) ο βαθµός στο µάθηµα «Μουσική Εκτέλεση και Ερµηνεία» αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικής βαθµολογίας, β) ο βαθµός στο µάθηµα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικής βαθµολογίας, γ) ο βαθµός στο µάθηµα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων αντιστοιχεί στο τριάντα τοις εκατό (30%) της συνολικής βαθµολογίας, δ) ο βαθµός του Απολυτηρίου Λυκείου αντιστοιχεί στο δέκα τοις εκατό (10%) της συνολικής βαθµολογίας.

3. Ο υπολογισμός του συνολικού αριθμού μορίων κάθε υποψηφίου για εισαγωγή στα ανωτέρω Τμήματα, γίνεται ως εξής: α) ο βαθµός στο µάθηµα «Μουσική Εκτέλεση και Ερµηνεία» στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου πολλαπλασιάζεται επί 0.3, β) ο βαθµός στο µάθηµα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου πολλαπλασιάζεται επί 0.3, γ) ο βαθµός στο µάθηµα «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση δεκάτου πολλαπλασιάζεται επί 0.3, δ) ο βαθµός του Απολυτηρίου Λυκείου στην εικοσάβαθμη κλίμακα με προσέγγιση εκατοστού πολλαπλασιάζεται επί 0.1. Το άθροισμα των τεσσάρων ανωτέρω γινομένων πολλαπλασιάζεται επί χίλια (1.000), ώστε να εξαχθεί ο τελικός αριθμός μορίων, με μέγιστο δυνατό τον αριθμό των είκοσι χιλιάδων (20.000) μορίων.

4. Απαραίτητες προϋποθέσεις για την εισαγωγή του υποψηφίου στα ανωτέρω Τµήµατα είναι α) ο υποψήφιος να επιτύχει σε καθένα μουσικό μάθημα βαθμό τουλάχιστον ίσο με το 30% του άριστα, β) ο μέσος όρος των βαθμών των δύο μουσικών μαθημάτων πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσος με το 50% του άριστα και γ) ο υποψήφιος να έχει προσέλθει στην εξέταση του μαθήματος «Νεοελληνική Γλώσσα» των Γενικών Λυκείων ή «Νέα Ελληνικά» των Επαγγελματικών Λυκείων. 5. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση δεκάτου, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα του ενός δεκαδικά ψηφία τότε, αν το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το πρώτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του πρώτου δεκαδικά ψηφία. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση εκατοστού, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα των δύο δεκαδικά ψηφία τότε, αν το τρίτο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το δεύτερο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του δεύτερου δεκαδικά ψηφία. Για τον υπολογισμό του βαθμού με προσέγγιση χιλιοστού, στις περιπτώσεις που κατά τον υπολογισμό προκύπτουν περισσότερα των τριών δεκαδικά ψηφία τότε, αν το τέταρτο δεκαδικό ψηφίο είναι ίσο ή μεγαλύτερο του πέντε (5), το τρίτο δεκαδικό ψηφίο προσαυξάνεται στο αμέσως επόμενο παραλειπομένων των λοιπών και αν είναι μικρότερο του πέντε (5) παραλείπονται όλα τα υπόλοιπα πέραν του τρίτου δεκαδικά ψηφία.

 Άρθρο 3 Τρόπος εξέτασης των μουσικών μαθημάτων

1. Α. Μουσική Εκτέλεση και Ερμηνεία Το μάθημα αυτό περιλαμβάνει την εξέταση κομματιών είδους α) Λόγιας Δυτικής Μουσικής παράδοσης, β) Jazz ή άλλης σύγχρονης μουσικής έκφρασης, γ) Παραδοσιακής, λαϊκής μουσικής παράδοσης ή βυζαντινής μουσικής. O υποψήφιος επιλέγει να εξεταστεί σε ένα από τα παραπάνω είδη και σε ένα μουσικό όργανο (ως µουσικό όργανο εννοείται και η φωνητική τέχνη) και συγκεκριμένα: α) από τη Λόγια Δυτική Μουσική παράδοση: δύο συνθέσεις διαφορετικού ύφους και περιόδου η μία αργής και η άλλη γρήγορης ρυθμικής αγωγής, μέτριας δεξιοτεχνικής και ερμηνευτικής δυσκολίας, με ακρίβεια στην μουσική απόδοση. β) από τη Jazz ή άλλη σύγχρονη μουσική έκφραση: δυο συνθέσεις μία αργής και μία γρήγορης ρυθμικής αγωγής από το ρεπερτόριο της Τζαζ, ροκ ή άλλου σύγχρονου μουσικού είδους με συμβατό σύντομο αυτοσχεδιασμό και απόδοση ύφους (στιλ).  γ) από την Βυζαντινή μουσική ή Παραδοσιακή, λαϊκή μουσική παράδοση: δυο κομμάτια επιλεγμένα με γνώμονα τον πρωταγωνιστικό ρόλο του εξεταζόμενου οργάνου ή φωνής, με συμβατό σύντομο αυτοσχεδιασμό (ταξίμι). Στη φωνητική εξέταση δεν προβλέπεται αυτοσχεδιασμός.  H εξέταση της φωνητικής ή οργανικής μουσικής διαρκεί 2΄ με 6΄ λεπτά. Κάθε υποψήφιος εξετάζεται σε ένα από τα δύο κομμάτια/συνθέσεις, την επιλογή του οποίου αποφασίζει η εξεταστική επιτροπή. Αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει έργα μεγαλύτερης διάρκειας, η επιτροπή έχει δικαίωμα να διακόψει τον υποψήφιο στον χρόνο που έχει καθοριστεί. Οι υποψήφιοι πρέπει να φέρουν μαζί τους το όργανο που έχουν επιλέξει, με εξαίρεση το πιάνο το οποίο θα βρίσκεται σε κάθε εξεταστικό κέντρο όπου απαιτείται. Οι υποψήφιοι δίνουν τις εξετάσεις χωρίς να υπάρχει οπτική επαφή από και με την εξεταστική επιτροπή (πίσω από κουρτίνα ή παραβάν) συνοδευόμενοι από επιτηρητή.

Β. Κριτήρια αξιολόγησης για το μάθημα.  Για την εξαγωγή του τελικού βαθμού στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, ανάλογα με το είδος της μουσικής, αξιολογούνται τα παρακάτω 4 κριτήρια (25 μονάδες για το καθένα), και συγκεκριμένα η απόδοση:  1. στο φραζάρισμα (phrasing)  2. στην άρθρωση (καθαρότητα)  3. στις δυναμικές  4. των ρυθμικών στοιχείων. 2. Μουσική Αντίληψη και Γνώση Το μάθημα «Μουσική Αντίληψη και Γνώση» περιλαμβάνει την εξέταση του αντικειμένου της Μουσικής Αντίληψης και του αντικειμένου της Μουσικής Γνώσης. A. Η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Αντίληψης περιλαμβάνει αναγνώριση μοτίβων, ρυθμικών μέτρων, συγχορδιών, διαδοχής συγχορδιών, ηχοχρώματος (μουσικών χροιών), διάρκειας 30’ λεπτών με τα εξής ερωτήματα και μονάδες βαθμολόγησης στην εκατοντάβαθμη κλίμακα, χωρισμένα σε 4 ομάδες ερωτημάτων: i) 1η ομάδα ερωτημάτων 1. 5 ερωτήματα διαστηματικής αναγνώρισης μοτίβων απαρτιζόμενων από δύο με τρία διαδοχικά διαστήματα. 1΄ (12΄΄ για το καθένα), μονάδες 5Χ2=10. 2. 5 ερωτήματα αναγνώρισης ρυθμικού μέτρου. 1΄ (12΄΄ για το καθένα), μονάδες 5Χ2=10. 3. 5 ερωτήματα συγχορδιακής αναγνώρισης. 25΄΄ (5΄΄ για το καθένα), μονάδες 5Χ2=10. 4. 5 ερωτήματα αναγνώρισης διαδοχής συγχορδιών με πέντε συγχορδίες για την κάθε ακολουθία. 1΄ (12΄΄ για το καθένα), μονάδες 5Χ2=10. 5. Άσκηση Αναγνώρισης Μουσικών Χροιών 3΄, μονάδες 8. B. Η εξέταση στο αντικείμενο της Μουσικής Γνώσης περιλαμβάνει Θεωρία Μουσικής, Τονική Αρμονία, στοιχεία Μορφολογίας και Ιστορίας της Μουσικής, στοιχεία βυζαντινής, παραδοσιακής, λαϊκής μουσικής, στοιχεία Μουσικής Τεχνολογίας διάρκειας 2 ωρών με τα εξής ερωτήματα και μονάδες βαθμολόγησης στην εκατοντάβαθμη κλίμακα:  ii) 2η ομάδα ερωτημάτων 6. Πέντε απλά ερωτήματα Ιστορίας της Μουσικής (4-6 σειρές), μονάδες 5Χ2=10 . 7. Πέντε απλά ερωτήματα Θεωρίας της Μουσικής και μουσικής ορολογίας (4-6 σειρές), μονάδες 5Χ2=10.  iii) 3η ομάδα ερωτημάτων  8. Άσκηση Κλασικής Αρμονίας μέγιστης έκτασης 8 μέτρων, μονάδες 8. 9. Άσκηση Ανάγνωσης-Ανάλυσης Μουσικού Αποσπάσματος (μορφολογική και τονική), μονάδες 8. iv) 4η ομάδα ερωτημάτων  10. Τέσσερα απλά ερωτήματα Μουσικής Τεχνολογίας (4-6 σειρές), μονάδες 4Χ2=8. 11. Τέσσερα απλά ερωτήματα Βυζαντινής ή/και παραδοσιακής Μουσικής (4-6 σειρές), μονάδες 4Χ2=8.

Άρθρο 4 Διαδικασία συμμετοχής στις εξετάσεις. 

Οι υποψήφιοι για τα τέσσερα ανωτέρω τμήματα υποχρεούνται εντός συγκεκριμένης και αποκλειστικής προθεσμίας να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στις εν λόγω εξετάσεις με σχετική Αίτηση-Υπεύθυνη Δήλωση. Η προθεσμία, το περιεχόμενο, ο τρόπος και οι υπόχρεοι υποβολής της Αίτησης-Υπεύθυνης Δήλωσης καθορίζονται κάθε έτος με σχετική εγκύκλιο. Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020.

Σχολιάστε

Κάντε κλικ εδώ για να αφήσετε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.